Александр Владимировна Сергеева-
"Мектепке дейінгі оқыту" пәнінің оқытушысы»
Арна " Көкшетау жоғары колледжі»
Мақалада мектепке дейінгі тәрбие мен оқыту процесіне 4К моделін енгізу қарастырылады.Оның мақсаты-баланың жеке басын жан-жақты дамыту.
Түйінді сөздер: коммуникабельділік, креативтілік, сыни ойлау, командада жұмыс істеу.
"Баланы тәрбиелеу үшін жан-жақты ойлау қажет,
мемлекетті басқарудан гөрі терең даналық".
Уильям Эллери Чаннинг (американдық жазушы)
Әлем жылдам қарқынмен өзгеруде, ресурстар жоғалуда, олар таусылмайтын болып көрінеді, бірақ біз қазіргі заманғы технологиялар, стандарттар, сондай-ақ талаптар әлемінде мүмкін емес нәрсе мүмкін екенін түсінеміз. Біздің әлем өзгермелі, осыған байланысты үнемі және білімді өзгерту қажет.
Жаңғыртудың қазіргі кезеңінде мектепке дейінгі білім беру мектепке дейінгі жаста сапалы білім беруді қамтамасыз ету бойынша ерекше орын алады және назар аударады. Сондықтан қазіргі заманғы қажеттіліктерді, сондай-ақ әр мектеп жасына дейінгі баланың мүдделерін ескере отырып, ақыл-ой іс-әрекетінің әдістерін, әдістері мен құралдарын іздеу қажеттілігі туындайды.
Біз мектеп жасына дейінгі балалардың даралығы мен жеке қасиеттерін, қабілеттерін дамыту білім беру мазмұнына бағытталған бағыт екенін түсінуіміз керек. Өйткені, оқушы әртүрлі іс-әрекеттерден тәжірибе алады. Ол ресурстарды: танымдық, практикалық, әлеуметтік қызмет арқылы тартады. Сондықтан білім беру мазмұнына ерекше назар аудару керек. Болашақта бала өмірлік жағдайларда білім мен дағдыларды қолдана алады.
Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті - Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың Қазақстан халқына Жолдауында "өмір сапасы" атты екінші тарауда білім беру ортасына, атап айтқанда ақпараттық қоғамның жаңа талаптарына жауап беретін инновациялық оқыту технологияларын енгізуге көп көңіл бөлінеді. Осыған орай, елбасы: "Білім берудегі екпін 4К моделіне: креативтілікті, сыни ойлауды, коммуникабельділікті дамытуға және командада жұмыс істей білуге ауысады", - деп атап өтті.Неліктен? Себебі біз кішкентай кезімізден бастап балаларымызға бір-бірімізден қарсыластарды көру әдетін емес, командалық рухты сіңіргіміз келеді"[1].
Осы түйінді құзыреттердің барлығы "Денсаулық", "Коммуникация", "Социум", "Таным", "Шығармашылық"білім беру салалары арқылы іске асырылатын болады.
Жасыратыны жоқ, балабақшалар балалардың болу орны болуды тоқтатпайды. Өйткені, балалар алғашқы білімдерін алады, сыни ойлауға, өз идеяларын шығармашылықпен жүзеге асыруға, командада жұмыс істеуге, құрдастарымен сөйлесуге үйренеді. Мұның бәрі оқушының болашағына көмектеседі.
Тиісінше, баланың жеке басын жан-жақты ашатын әр модельге тоқталу керек.
Креативтілік (ағылш. creativity) - шығармашылық дарындылық, шығармашылық қабілет деңгейі, тұлғаның салыстырмалы түрде тұрақты сипаттамасын құрайды. [2].
Американдық психолог Элис Пол Торренс өмір бойы "шығармашылық" ұғымын зерттеді. Ол шығармашылық ойлау диагнозын қоятын тест жасады. Оның пікірінше, шығармашылық дегеніміз-баланың шығармашылық тұлғасының "жарқын күнін"жағу.
Шығармашылықтағы ең бастысы-түпнұсқа идеяларға қабілеттілік, зияткерлік қызметтің стандартты емес тәсілдерін қолдану. Балалардың шығармашылығы-қиял мен ертегі идеяларына толы. Әрине, әр бала ерекше дарынды. Шығармашылық ойлау қабілеті шығармашылық ойлаумен тікелей байланысты. Қиялдың дағдылары мен айналасындағы әлемді қабылдау, сондай-ақ есте сақтау ерекшеліктерімен, демек, сөйлеумен байланысты. Мұғалім баланың шығармашылық қабілетін дамытқан кезде, ол оның сөйлеуін дамытуға көмектеседі. Ал сөйлеу-ойды білдіру құралы. Баланы жан-жақты дамыту үшін балабақшада шығармашылық, тыныш атмосфера құру арқылы оны қолдау қажет. Шығармашылыққа мүмкіндік беру.
Бүгінгі таңда мектеп жасына дейінгі балалардың ойлау әрекетін қалыптастыруда тиімді нәтижелерге қол жеткізуге мүмкіндік беретін инновациялық әдістердің бірі – сыни ойлауды дамыту технологиясы.Сыни тұрғыдан ойлау қабілеті кемшіліктерді іздеу керек дегенді білдірмейді, бірақ танымның оң және теріс жақтарын объективті бағалау керек.
Сыни тұрғыдан ойлау-бұл жаңа сұрақтар қою, әртүрлі дәлелдер жасау, тәуелсіз ойластырылған шешімдер қабылдау мүмкіндігі.Бұл технологияны қолдана отырып, ол баланы тәрбиешінің сұрақтарына жауап беруден емес, өз сұрақтары мен проблемаларына сүйене отырып ойлауға үйретеді. [4].
Маңызды бөлу болса, ол беруге дайын-балаларға білім беру, сондай-добывать қажет бірге. Сыни ойлауды дамыту аясында жұмыс жасай отырып,оларды қорытынды жасауға, синтездеуге, салыстыруға, талдауға және ең алдымен мәселені талқылау және шешу кезінде көп дамитын ұжымда өз ойларын жеткізе білуге үйретеді.қарым-қатынастың тағы бір дағдысын ашады.
Біз келесі модельге көшеміз - бұл әдептілік. Қарым— қатынас қабілеті-қарым-қатынас жасау, байланыс орнату, қарым-қатынас жасау қабілеті; үйлесімділік (OVM қабілеті. ) ақпарат берудің әр түрлі жүйелері.[5].
Жеке тұлғаны қалыптастыруда бұл қарым-қатынас өте маңызды фактор екенін түсінуіміз керек. Бұл адамның негізгі қызмет түрі, оның көмегімен ол қоршаған ортада, сондай-ақ басқа да тұлғаларды білуге және бағалауға бағытталған. Байланыс кезінде ақпарат алмасу жүреді. Бала туылған кезде сау психикалық дамудың маңызды көрсеткіші сөйлеу дағдыларын игеру болып табылады. Өкінішке орай, сөйлеуді дамытудың кешігу мәселесі бүгінгі күні өзекті. Осыған сүйене отырып, 4K моделін жүзеге асыру тиімді болады. Өйткені, тәрбиеші мен ата-ананың бірлескен жұмысы ең жақсы нәтиже береді. Мектепке дейінгі мекемеде топ-бұл алғашқы әлеуметтік бірлестік.
Мектепке дейінгі жаста баланың ересектермен қарым-қатынасының төрт түрі бір-бірін алмастырады:
* Ситуациялық-тұлғалық;
* Ситуациялық-іскерлік;
* Сыныптан тыс-танымдық;
* Ситуациялық емес-жеке. [6].
Демек, қолайлы жағдайлар мен тәрбие жұмыстарын құру кезінде ол қарым-қатынас дағдыларын қалыптастырудың ең жақсы нәтижесін береді: байланыс жасау, қоғамның ережелері мен нормаларын сақтай отырып, өз ойыңызды жеткізу.
Біз соңғы модельге келеміз – командалық.
Команда-бұл бірлескен қызметті жүзеге асырудың мақсаттары мен жалпы тәсілдерін бөлісетін аз адамдар (көбінесе 5-7, 15-20-ға дейін). [7].
Командада жұмыс істеу жеке формаға қарағанда тезірек нәтиже береді. Пәрмен сізге өзіңіздің және басқалардың іс-әрекеттерін бағалауға, басқа адамдарды түсінуге, командадағы барлық адамдарды тыңдап, сұраққа жауап табуға мүмкіндік береді. Мұның бәрі балабақша аясында өтетін мұғалімнің дұрыс қалыптасуы мен ұйымдастырылуының арқасында.
Н.Ә. Назарбаев атап өткендей, "мектепке дейінгі білім беру білім беру жүйесіндегі бірінші буын болып табылады және бұл оның адамды тұлға ретінде қалыптастырудағы маңыздылығын анықтайды. Дәл осы кезеңде болашақта адамға өмірде және қоғамда өзін-өзі тануға мүмкіндік беретін дағдылар қалыптасады. Осы тұрғыдан мектепке дейінгі оқыту мен тәрбиелеу ұлттық білім беру жүйесінің негізгі басымдықтары болып табылады. Білім берудің барлық деңгейлерінде математикалық және жаратылыстану ғылымдарын оқыту сапасын күшейту қажет. Бұл-жастарды жаңа технологиялық қалыпқа дайындаудың маңызды шарты".[1].
Қорытынды жасай отырып: сапалы білім беруді қамтамасыз ету үшін бұл 4К моделі мектепке дейінгі білім беруде тиімді де.